زوج و خانوادهسبک زندگی

جنب شدن در خواب | علل و راه‌های کاهش جنب شدن در خواب

آیا جنب شدن درخواب است یا یک بیماری است؟ جنب شدن به معنای انزال است که در هنگام خواب اتفاق می افتد. این امر در اکثر پسران جوان و نوجوان رخ می دهد و یک پدیده طبیعی است. برخی از مردان تنها چند بار در طول زندگی خود جنب شدن در خواب را تجربه می کنند و برخی دیگر دو یا سه بار در هفته.

جنب شدن در زمان خواب به دلیل تجمع بیش از حد مایع منی در مجاری مخصوص آن است و تحت تأثیر عواملی مانند تغذیه، محیط و غیره رخ می دهد. با راهکارهای موثری مانند تغذیه مناسب می توان اسپرم خواب را کاهش داد. در ادامه این مقاله به طور کامل به بررسی علل، حالت طبیعی و راه های کاهش ارگاسم در نوجوانان و جوانان می پردازیم.

جنب شدن در خواب به چه معناست؟

جنب شدن در خواب به این معنی است که منی در هنگام خواب خارج می شود. سلول های جنسی در مردان به طور مداوم در حال ایجاد هستند. این سلول ها توسط سلول های خاص دیگری در بیضه ساخته می شوند. پس از تولید اسپرم، آنها در لوله های مخصوص بیضه ها ذخیره می شوند. اما ظرفیت این لوله ها محدود است و پس از پر شدن، خود به خود تخلیه می شوند تا اسپرم جدید ذخیره شود. در افراد متاهل، منی از طریق رابطه جنسی تخلیه می شود، اما در افراد غیر جنسی، منی آنها از طریق خواب جمع آوری و تخلیه می شود.

دلایل جنب در خواب

همانطور که گفته شد جنب شدن یک پدیده طبیعی است و به دلایل فیزیولوژیکی رخ می دهد، اما دلایلی سرعت آن را افزایش می دهد. این دلایل عبارتند از:

  1. زمانی که رابطه جنسی نداشته باشید

اسپرم معمولاً از طریق رابطه جنسی تخلیه می شود، بنابراین منی در افرادی کهاز رابطه جنسی دور هستند از طریق جنب شدن در خواب تخلیه می شود. افراد متاهل به ندرت در خواب دچار انزال می شوند. اگر متاهل هستید اما از ازدواج خود لذت نمی برید یا به اندازه کافی انزال ندارید، ممکن است این اتفاق برای شما بیفتد. در این شرایط بهتر است برای بهبود کیفیت رابطه جنسی خود با مشاوران جنسی صحبت کنید.

  1. تغذیه

خوردن غذاهای چرب و شیرین قبل از خواب احتمال جنب شدن در خواب را افزایش می دهد. لبنیات، گوشت، شیرینی جات و ادویه جات در افزایش میل جنسی و انزال در خواب موثر هستند. برای این منظور بهتر است برای متعادل کردن شهوت و میل جنسی، مصرف این گونه مواد غذایی را اندکی کاهش دهید.

  1. افکار و صحنه های جنسی

بسیاری از مردان مجرد به دلیل نیازهای جنسی برآورده نشده، افکار و عقاید جنسی خود را دارند. برخی از مردان قبل از خواب درگیر تخیلات جنسی می شوند. این افکار مردان را تحریک می کند و در نتیجه آنها را در هنگام خواب تحرک می کند. علاوه بر این، برخی از مردم عادت دارند در طول روز فیلم های پورن تماشا کنند یا با دوستان خود در مورد رابطه جنسی صحبت کنند. همه این عوامل بر جنب شدن در خواب تأثیر می گذارد

آیا جنب شدن در خواب یک مشکل و یا بیماری روانی است؟

این اصلا یک بیماری یا مشکل نیست. این نشان دهنده فعالیت طبیعی بدن و بلوغ جنسی مردان است. جنب در خواب فشار میل جنسی را بر مردان مجردی که نمی توانند رابطه جنسی داشته باشند کاهش می دهد. برخی خانواده ها انزال در خواب را اشتباه یا گناه می دانند و جوانی خود را مقصر می دانند. البته باید توجه داشت که برخی افراد به وضوح این نوع انزال را تجربه نمی کنند و این علامت سختی نیست. به خاطر داشته باشید که بدن هر فردی متفاوت است.

تعداد دفعات جنب شدن در خواب

اگر هر چند روز یکبار دچار خارج شدن منی می شوید، نگران نباشید، زیرا این طبیعی است. اگر انزال هر روز اتفاق بیفتد، این غیر طبیعی است و باید به فکر چاره باشید. البته به خاطر داشته باشید که این میزان جنب شدن هم می تواند طبیعی باشد، زیرا تعداد اسپرم های آزاد شده به عوامل مختلفی مانند ژنتیک، محیط، وضعیت جسمانی، میزان فعالیت، رژیم غذایی و … بستگی دارد. برای اطمینان از طبیعی بودن آن بهتر است با یک متخصص مشورت کنید.

راه های کاهش تحرک

همانطور که گفته شد، انزال طبیعی است، اما اگر این موضوع شما را نگران می کند یا فکر می کنید که دفعات آن بسیار زیاد است، می توانید با رعایت برخی راهکارها تعداد دفعات آن را کاهش دهید. این راه حل ها به شرح زیر است:

  • از تماشای صحنه های جنسی و تحریک آمیز خودداری کنید. ممکن است احساس کنید که این صحنه ها شما را تحریک نمی کند، بلکه ناخودآگاه شما را تحت تاثیر قرار می دهد و شما را به حرکت وا می دارد.
  • غذاهای محرک کمتری مانند فلفل، تخم مرغ، سیر، بادمجان، گوشت قرمز، پیاز و غیره مصرف نکنید.
  • سعی کنید از خوابیدن در مکان های گرم خودداری کنید و بیشتر در مکان های خنک بخوابید.
  • از خوردن غذا به خصوص مایعات دو ساعت قبل از خواب خودداری کنید.
  • بهتر است نیمه های شب از خواب بیدار شوید و به توالت بروید.
  • از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید.
  • از تحریک خود به خودداری کنید.
  • سعی کنید تا حد امکان به پشت نخوابید.

سوالات متداول

آیا جنب شدن در خواب مفید است؟

بله، جنب شدن به انسان کمک می کند تا به تعادل جسمی و روحی دست یابد، زیرا در واقع رضایت طبیعی بدن است. در نظر داشته باشید که تحرک زیاد در خواب طبیعی نیست و باید برای بررسی بیشتر به پزشک متخصص ارجاع داده شود.

 

 

 

4.6/5 - (8 امتیاز)

دکتر آرش هیربد

من دکتر آرش هیربد دوره پزشکی عمومی را در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و تخصص روانپزشکی را در دانشگاه شهید بهشتی گذراندم. در بیمارستان آتیه به عنوان روانپزشک و مسئول دفتر سلامت روان مشغول به کار هستم. در کلینیک هیربد به عنوان موسس و مسئول فنی و روانپزشک بزرگسال فعالیت دارم. در زمینه اختلالات خلقی، اضطرابی، وسواس ، اختلالات خواب و… می توانم به شما کمک کنم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ببینید
بسته میباشد
دکمه بازگشت به بالا